Таїна дерев’яних
храмів
Доповідач
Візниця Оксана
Керівник Попіль Л.Б.
Відомий професор
Фірлінгер наказував своїм учням, ті їхали до України, здійснювати виграний на
конкурсі проект: "Ви повинні будувати і побудувати все так, щоб
Київська Русь стала парком Центральної
Європи." І справді, наш край сьогодні оригінальний і неповторний куточок.
Багато різноманітних народів, релігій, країн, та власне, і своєрідних людей
створили те, що називається словом — Україна. Тут для кожного знайдеться щось
своє, рідне, і водночас незвичне та цікаве.
Звичайно все
цікаве починається з романтичного і таємничого минулого… На древній Русі
християнство сприяло розвитку храмової архітектури. Найдивовижніша риса
християнської обрядовості полягає в тому, що зародившись у східному
Середземномор’ї, вона у кожного наступного народу
набувала нового, національного характеру.
У кожного краю є
щось таке, чого немає ніде інде і чим можна гордитися навіть за межами своєї
держави. Такою гордістю для нас є унікальні в своєму роді дерев’яні церкви,
збудовані народними майстрами без жодного гвіздка у специфічних архітектурних
стилях, притаманних лише певній місцевості.Дерево у
безводній пустелі вказує на місце, де є вода і можливе життя. Символіка дерева
розвивається у Біблії в трьох напрямках: древа життя,
древа Царства Божого і древа Хреста.
Церква є древом
життя, древом пізнання. По-друге, дерев’яна церква є ї символом космічного
древа, образним втіленням всесвіту. Нарешті, дерев’яна церква є розгорнутим
уособленням євангельського Древа Хреста, мук Спасителя, його жертви, принесеної
в ім’я усього людства.Кожен спочатку
зачаровується якоюсь неземною красою таких церков, переживає легке сп'яніння
від довершеності їхніх форм, органічності архітектури, гармонійної вписаності у
ландшафт. Після того, як минає перше здивування, приходить бажання розібратися
у природі цього феномену, проникнути у його сутність. І тут починаєш розуміти,
що кінцевої сутності ти так і не осягнеш. Дерев'яна церква наділена
нескінченнім змістом — як і цілий Всесвіт. Чому?
Та мабуть тому, що вона, власне, і є маленькою його моделлю, у котрій, мов у
краплинці, відображується гігантський космос. Дерев'яна церква немов виростає з
рідного грунту подібно до дерева. Здається, на перший погляд, що це не творіння рук людських. Вражає її
органічний зв'язок з природою. У цьому храмі відчувається синкретизм
релігійного світосприйняття, коли суб'єкт розчиняється в об'єкті, людське — у
божественному, - штучне у природному, будівля — у ландшафті.
У дерев'яній
церкві завжди відчувається щось дуже-дуже давнє, правічне. Саме вона виглядає
одним з утілень того Слова, що «споконвіку було..., і Слово було у Бога, і
Слово було Бог» (Євангеліє від Іоана, 1:1).Здавна
українця у його мандрах рікою життя супроводжувало дерево — від оспіваної І.Чендеєм
яворової колиски до останнього притулку у вигляді дубової домовини. Ці плоти
погойдувалися на хвилях буденності, змінювали форму і розмір, але вічним
лишався постійний зв'язок людини з деревом, як у інших куточках планети існував
такий же нерозривний зв'язок людини і моря, людини і пустелі.За Біблією,
дерево є найбільш доступним людським відчуттям прояву життєвої сили, яку
Творець розлив у природі (Буття, 1:11). Щовесни дерево провішує відродження
(Євангеліє від Матфія, 24:32). Дерев’яна церква якраз є втіленням такого
життєтворчого потенціалу рослинності.Будівничі
традиційно використовували контраст світла і тіні — темного бабинця і залитої
променями центральної частини церкви, світлих дахів і похмурого піддашшя. Це
найперше, що кидається у вічі при спогляданні дерев'яних церков. Оця,
споконвіку притаманна українцям схильність чітко ділити світ на біле і чорне,
життя і смерть, на добро і зло, — надзвичайно чітко проступає у таких церквах. Вражає мудра стриманість
кожного верху, що, заламуючись ступінчастою пірамідою, здіймається догори
наметом прадавньої форми. Досконала композиція з трьох зітканих з мерехтливих
гонтинок верхів урівноважує, поєднує правічні стихії неба і землі: стіни
зрубів, складені з грубезних колод, ніби виростають із землі, а завершення з
маківками та металевими хрестами вже належить небесній стихії.
Дерев'яні храми можна знайти практично у кожній
області західного регіону. Вони зачаровують прекрасною архітектурою, незвично
яскраво декорованими інтер'єрами. Але найбільше ними славиться Карпатський
край.Традиційно вирізняють 5 стилів карпатських дерев'яних
церков. Лемківський, бойківський та гуцульський — найменовані за назвами
етнічних груп карпатських українців, а готичний і бароковий — засвідчують
зв'язок із Заходом."Бойківський"
тип церков безперечно є якимось початковим варіантом дерев'яних храмів у
Карпатах і за їх кордонами, який був випрацьований народними майстрами в
далекому минулому. Храм тризрубний, триверхий з шатровими верхами, з кількома
заломами. До кефа із заходу і сходу прилягають більш вузькі прямокутники зрубів
бабинця та вівтарної частини. До цього типу відносяться церкви у селах
Кострино, Ужок, Вишка, Верхній Студений. “Бойківські” храми дістали свою умовну
назву від етнографічної групи, яка населяє Східно-Карпатський регіон.А ось головною стилістичною відмінністю
"лемківських" церков є усунення центричності будови шляхом
переміщення висотної домінанти з центрального зрубу, нефу на високу дзвіницю,
зведену над бабинцем або поряд з ним. Навіть якщо у "лемківської"
церкви немає шатрового покриття над якимось із її зрубів, заміненого двоскатною
стріхою, у неї обов'язково є розвинута барокова маківка. План же “гуцульської”
церкви має хрестоподібну форму і складається з п'яти зрубів. Центральний зруб
ширше бічних (північною та південною), довжина яких трохи менша довжини
західного та східного зрубів. Центральний зруб на середині своєї висоти
переходить з прямокутної форми у восьмигранну, внаслідок чого і шатрове
перекриття його приймає таку ж форму. Однокупольний п'ятизрубний “гуцульський”
храм відрізняється своєю компактністю і стрункістю. У Закарпатті цей
тип представлений двома храмами (смт. Ясіня та с.Лазіщина, Рахівського району).
Надзвичайно цікавою й цінною
є група готичних дерев'яних церков у долині Тиси. У стрункому силуеті цих
храмів їх творці, здається, зафіксували мить, коли створене руками на землі
ніби долає силу тяжіння і от-от злетить стрімкою стрілою у височінь. Готичні
церкви Тячівського району (Діброва, Нересниця) є трохи меншими. У 1930-х роках дві
готичні церкви з сіл Нижнє Селище та Холмовець перевезено в Чехію. Закарпатські
готичні церкви багато чим подібні до готичних храмів та дзвінниць румунського й
угорського Потисся.
Однією з перевезених
церков на Тернопільщину є церква у с. Нагірянка. Перевезена з Карпат в 1672 р.
В 1782 р. була перебудована. Прибудови на південному фасаді бабинця і апсиди
датуються ХІХ ст.
Нині у Тернопільській області нараховують приблизно
85 храмів зроблених із дерева. У Копичинцях є дерев’яний храм – церква
Воздвиження Христа, яка споруджена у 1630 році.
Церква Воздвиження Христа знаходиться у районі
міста Кутець. Коло храму є дзвіниця, встановлення якої припало на першу
половину XVIII ст. Дзвіниця теж дерев’яна, розташована на захід від церкви,
накрита невисоким чотирискатним дахом. Пам’ятка – одна з найбільш ранніх
дерев'яних споруд на Поділлі, відноситься до творів української народної
архітектури.
Цінними архітектурними пам'ятками на Гусятинщині є
дерев'яна церква св. Великомучениці Параскеви і дзвіниця (XVIII ст.) у
Крогульці. Свого часу тут служив священиком батько Богдана, Миколи і Левка
Лепких - отець Сильвестр, відомий у літературі як письменник Марко Мурава.
Чудова дерев'яна церква св. Миколая з дзвіницею
(1777 р.) стоїть на високому пагорбі, куди ведуть бетонні сходи. Класична
подільська триверха церква під гонтом, безперечно, входить в п'ятірку
найгарніших дерев'яних храмів на Тернопіллі. З церковного подвір'я, оперізаного
невисокою мурованою з місцевого каменю огорожею, відкривається панорама села і
околиць.
В нашому місті збереглося два
старовинних дерев‘яних храми.
Перший - це церква Успення
Пресвятої Богородиці, розташована в центрі міста. Побудована у 1581-84 роках з ініціативи ремісників
Чорткова кушніра Миколи Драчука та швеця Гаврила Журавля в традиційному “карпатському стилі”. Тричі
церква зазнала руйнувань під час нападів на місто турків і татар: у 1593, 1617
та 1640 роках. Щоразу відбудовували її майже заново. Це - тридільний храм
хатнього типу із двоспадовим дахом, на якому вежа з хрестом. В XVIII
столітті створено іконостас церкви. Храм як пам'ятка історії та архітектури
цінний тим, що він дуже рідкісного типу, одна з найстаріших церков на Поділлі.
Вознесенську церкву з
Чорткова неможливо сплутати з жодною іншою - її силует єдиний і неповторний,
принаймні, серед існуючий нині церков. Чимось вона схожа на вкритого
лускою-гонтом доісторичного бронтозавра - настільки архаїчно і монументально
виглядає споруда. А затишну нотку вносять різнокольорові скельця у ліхтарі
центральної бані. Народні умільці спорудили (1630) цей храм без єдиного цвяха.
Три частини храму, що завершуються куполами, традиційно символізують тризуб.
Разом з містом церква зазнавала жахливих руйнувань під час нападу на Чортків
татар у 1640 і турків у 1672 роках. Повністю церква відбудована у 1717 році.
Тоді ж, під час свята Вознесіння Господнього, освячена як Вознесенська (до
цього часу була церквою св. Миколая).Це - один з найбільш довершених взірців
народної архітектури Поділля.
І.Грабар назвав наш дерев'яні церкви
"дивовижними храмами-казками". І справді, якщо собор Паризької
Богоматері навіяв В.Гюго романтичну історію про середньовічне кохання, якщо
один з італійських монастирів асоціювався в У.Еко з детективною історією
ченця-інтелектуала, якщо у свідомості М.Гоголя котрась з полтавських церквиць
проросла химерним "Вієм", то й кожна з наших церков несе у собі
казку, повість, роман про нашу минувшину, про натхнення і надії наших незабутих
предків, про безсмертний геній невеликого паростка українського етносу, що споконвіку
проживає за Карпатами.
Пожежі, замокання, навмисне знесення через
міжконфесійні суперечки, варварське обшивання бляхою і пластиком – скільки
пам'яток вже втрачено, і скільки ще загине через людську недбалість?
Тихими «мріями з дерева крилатими» називав Богдан-Ігор
Антонич дерев’яні храми. Одна схоже на те, що скоро Україна залишиться без мрій
та пам’яті, яку зберігали іконостаси та стіни дерев’яних храмів.
Пам'ятки, що дійшли до нас,
потребують єдиного — синівського піклування. Необхідно зберегти не тільки відомі
шедеври, а й найменшу капличку чи придорожній хрест, бо все це є частинкою
життя нашого народу, його пошуками краси і ствердженням віри.
Комментариев нет:
Отправить комментарий